نوع همکاری : مجری
کارفرما : شرکت هواپیماسازی ایران (هسا)
سال طرح : 1390
مشاهده سایر طرح های سید محمد عرب زاد
در عصر جهانی¬شدن و ارتباطات، سازمان¬ها نیازمند اخذ تصمیمات صحیح و سریع هستند تا بتوانند در عرصه این رقابت تنگاتنگ، گامی جلوتر باشند. افزایش رقابت، فشار جهانی¬سازی و تحولات بازار روش¬های تأمین اقلام و ارتباط با خریداران و تأمین¬کنندگان را تغییر داده است. در شرایط جدید انتخاب تأمین¬کنندگان، افزایش روابط با آن¬ها و توسعه روابط مشارکتی و پایدار به¬منظور کاهش هزینه¬ها و افزایش انعطاف¬پذیری در برابر تغییرات بازار ضروری است. از این¬رو کسب رضایت مشتری، تأمین نیازها و کاهش هزینه¬ها مستلزم انتخاب سریع و مناسب تأمین¬کنندگان است. تاکنون نویسندگان بسیار زیادی به بررسی اهمیت انتخاب تأمین¬کنندگان پرداخته¬اند. آن¬ها در نقش کلیدی تأمین¬کنندگان مناسب در دستیابی به اهداف مدیریت زنجیره تأمین اتفاق نظر دارند. بنابراین تعیین تأمین¬کننده مناسب در زنجیره تأمین یک تصمیم استراتژیک می¬باشد. به همین دلیل تصمیم¬گیران در مورد فرآیند انتخاب تأمین¬کنندگان توجه زیادی نشان می¬دهند. در این تحقیق، ابتدا فهرستی از مهمترین معیارهای ارزیابی تأمین¬کنندگان که به دفعات در تحقیقات دیگر مورد استفاده قرار گرفته بودند به گروه تصمیم¬گیری ارائه شد. پس از مطالعه و بررسی¬های انجام گرفته توسط گروه تصمیم¬گیری معیارهای برگزیده با طراحی پرسشنامه بر مبنای مدل کانو و به صورت فازی ارزیابی شدند. در نتیجه، در این گام ماهیت معیارهای ارزیابی تأمین¬کنندگان مشخص می¬شود. در ادامه، با بکارگیری مدل تحلیل پوششی داده¬ها نتایج بدست آمده از مدل کانو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتیجه آنکه وزن اهمیت معیارهای ارزیابی در این گام، که هدف اصلی این تحقیق است حاصل می¬شود. همچنین لازم به ذکر است، اگرچه رویکرد پیشنهادی به¬منظور ارزیابی تأمین¬کنندگان در بخش آزمایشگاه¬های شرکت هسا طراحی شده است، اما به¬طور مشابه می¬توان از این مدل یکپارچه در سایر بخش¬ها و سازمان¬های دیگر استفاده کرد.